تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

عمل معلّمی برای معلّمانی که به آن به منزله فرصتی برای اعتلای آموزش و رشد شخصی نظر می کنند، سرشار از تجربه های نادری است که آگاهی از آنان برای دانشجو معلّمان و معلّمان دو خاصیت دارد:
1. آشنایی با تجربه خاص؛
2. کسب انگیزه و اعتماد برای عمل خلّاقانه در موقعیت های واقعی تربیت.
وبلاگ پیش رو، متن مصاحبه کتبی و تصویری از تجربیّات معلّمان حرفه ای، سرآمد و پیشکسوت ایران، بالاخص استان مازندران است
که توسط اینجانب، همکاران و دانشجو معلّمان دانشکده فاطمة الزهراء (س) قائمشهر و دانشکده شهید رجایی بابل وابسته به دانشگاه فرهنگیان در اجرای تکالیف عملکردی واحد درسی " تجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی" تهیه و ثبت شده است. که تلاشی برای شناسایی معلّمان نادر و قدر شناسی از آنان نیز محسوب می شود و پیوندی بین نسل های معلّمان ایجاد می کند.
ضمن سپاس از بازدیدکنندگان محترم، استدعا می شود علاوه بر ارائه نظرات ارزنده خود، در صورت استفاده از متن حق امانت داری را رعایت نموده و با ذکر مأخذ ما را در اعتلای این امر مهم یاری نمایند./ انشاءالله

آخرین نظرات

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

مسابقه: رقابت اعضای هر گروه با خود / بهزاد یدالهی 1

مهدی تقی پور حیدری | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۳۲ ب.ظ
آقای علی کبودتبار فیروزجایی- آموزگار دوره ابتدایی – 25 سال سابقه در سال تحصیلی 82-1381 در دبستان شهید احمدزاده ، روستای درازکَش از توابع بخش بندپی شرقی ، آموزگار پایه پنجم بودم. آنجا کلاسها مختلط بود و 19 دانش آموز داشتم. مشکل کلاس این بود که حدود 6 یا 7 دانش آموز در همان ابتدای سال ضعیف بودند که البته دانش آموز قوی نیز در کلاس بودند.بعد از گذشت یک ماه و نیم از شروع مدرسه فکر کردم که برای اینکه دانش آموزان ترغیب شوند و تشویق شوند به خوانش و مطالعه کتاب ، عنوان مسابقه را در کلاس مطرح کنم. به بچه ها گفتم که میخواهم 3 دوره امتحان علمی در کلاس برگزار کنم و آنهایی که پیشرفت داشته باشند جایزه ای هم برای آنها در نظر میگیرم. دانش آموزان را به 4 گروه تقسیم کردم و نمرات 18 تا 20 را در یک گروه و 16 تا 18 را در یک گروه و 10 تا 15 را در یک گروه و زیر 10 را در یک گروه قرار دادم. *(هر گروه با خودش رقابت میکرد) نه با کل کلاس ، چون حس رقابت از بین می رفت. پایان هردوره نمرات را میخواندم و نفرات برتر را اعلام میکردم. در همان ابتدا متوجه شدم که بچه های ضعیف رغبتشان بیشتر شد و رشد خوبی در نمرات داشتند و شاید این عنوان (مسابقه) و (رقابت درون گروهی) عاملی شد که آنها تلاش بکنند و رغبت داشته باشند. دانش آموزان ضعیفی که نمرات 1 و 2 میگرفتند بعد از این دوره مسابقات نمراتشان به 13 و 12 رسید و سطح علمی کلاس تقریبا یک دست شد.
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۳۲
  • مهدی تقی پور حیدری

تلفیق موسیقی همراه با متن شعر فارسی و دروس دیگر + سجاد خجالتی / *هانیه کیاحسینی*

مهدی تقی پور حیدری | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۰۸ ب.ظ
به نام خدایی که در این نزدیکیست ... تجربه ای از سرکار خانم زهرا نجفیآموزگاری با هشت سال سابقه ی تدریس در مقاطع ابتداییسال 1393/دبستان سروش (تنکابن)پایه ی پنجم پسرانه (30نفره)زنگ فارسی/ساعت چهارم
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۰۸
  • مهدی تقی پور حیدری

ترس از معلم/ امیرحسین فیروزمندی 1

مهدی تقی پور حیدری | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۰۲ ب.ظ
تجربه ی آقای عالمیان در سال 1394 که ایشان معلم پایه ی ششم ابتدایی در مدرسه فرزانه می باشد. در آغاز سال تحضیلی متوجه شدم که دانش آموزی در کلاس من خیلی غیبت می کند و به مدرسه نمی آید. وقتی موضوع را پی گیری کردم متوجه شدم که او بخاطر جو و دیسیپلین موجود در کلاس من، از من می ترسد و خود را به بیماری می زند.  یک ماه اول را تقریبا نیامد  و به خانواده اش می گفت که شکم درد دارد و بیمار است و کم کم خانواده ی او نیز باور کردند که او واقعا بیمار است و او را نزد پزشک های متعدی بردند. من به خانواده اش اصرار کردم  هر طور شده او را به مدرسه بفرستند. وقتی او به مدرسه آمد دانش آموزانی که مرا می شناختند برای او توضیح دادند که محیط کلاس آن طور که او فکر می کند نیست. من نیز با او صمیمانه برخورد می کردم، سعی کردم به او نزدیک تر شوم، مهربان و دوستانه برخورد کنم، در درس هایش سخت گیری نکنم و با او شوخی کنم  بعد از آنقدر مشتاق شد که سه ماه تمام بدون غیبت بود و متوجه شد که کلاس و حتی من ترسی ندارد. به این نتیجه رسیدم که معلم در هر شرایطی باید انعطاف پذیر باشد به موقع با دانش آموزان دوست باشد؛ بخصوص در اردو ها و بازدید های علمی که دانش آموزان متوجه شوند جو کلاس با جو بیرون آن تفاوت دارد و این قانون در کلاس من پایدار است.
  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۰۲
  • مهدی تقی پور حیدری

مشکل چشم/ سید محسن موسوی انیجدان 1

مهدی تقی پور حیدری | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۴۷ ب.ظ
تجربه مربوط به جناب آقای سید ولی الله موسوی معلم مدرسه ی امام زاده رضا در سال 1360 و در پایه ی سوم ابتدایی می باشد : آن موقع که من تدریس می کردم متوجه شدم دانش آموزی مشکل درسی در زمینه ی انجام تکیلف دارد و آن ها را نیز انجام نمی دهد. این مسئله را از طریق خانواده ی او پی گیر شدم و کم کم متوجه شدم که این دانش آموز مشکل چشم و بینایی دارد. سپس او را به پزشکی معرفی نمودم تا او را معاینه کند و پس از انجام معاینات و با کمک اداره آموزش و پرورش  عینکی برای او تهیه کردم و الحمدالله مشکل آموزشی این دانش آموز برطرف گشته و اکنون همان دانش آموز معلم مدرسه ای می باشد. پس اگر معلم روی دانش آموزان خود شناخت کافی داشته باشد با همت و همکاری معلم و اولیای دانش آموزان مشکلاتشان برطرف خواهد شد. و من الله توفیق
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۴۷
  • مهدی تقی پور حیدری

سوء استفاده از موقعیت/نیما جمشیدی کمرودی1

مهدی تقی پور حیدری | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۱۱ ب.ظ
یکی از مسائلی که عموما معلمان با آن مواجه اند بحث سوء استفاده از موقعیت از طرف دانش آموزان است؛ آقای جمشیدی که  در زنگ مطالعات اجتماعی(در بخش جغرافیا)  به  دانش آموزان تکلیف  رسم نقشه ایران را داده بود و عده ای از شاگردان از انجام آن تکلیف سر باز زدند در میان این دانش آموزان پسرآقای جمشیدی نیز بود که  فعالیت نقشه  ایران را انجام نداده بود .به همین جهت آقای جمشیدی به نماینده کلاس گفته بود  آن دانش آموزان را به اتاق مدیر مدرسه هدایت کنند و هم از نمره انضباطی و هم آموزشی 2نمره کسر شود؛پسر آقای جمشیدی شاکی شد که جرا باید از من نمره ای کسر شود؟! که معلم  در جواب وی گفت: در ساعت کلاس و موقعیت آموزشی  میان هیچ یک از دانش آموزان تبعیض قائل نشده و هیچکدام  تفاوتی ندارند اگر عده ای  بخواهند از انجام تکلیف یا فعالیتی ممانعت کرده و من نیز تنبیهی در نظر بگیرم و در این میان پسر من یا یکی از آشنایان من باشد مطمئنا تبعیض و تفاوتی قائل نمی شوم و در این زمینه همه دانش آموزان برای من یکسان اند!و با چنین تصمیمی در آن موقعیت موجب شد تا در جلسات بعد دانش آموزان در هر جایگاهی که هستند از موقعیت و فرصت ایجاد شده سوء استفاده نکنند.
  • مهدی تقی پور حیدری
یکی از بخش هایی که همواره دانش آموزان با آن مشکل دارند بخش پیام های قرانی است که یک معلم خوش ذوق به نام آقای محمود زاده این مشکل را با  راهکاری که اجرا کرده اند تا حدودی کاهش داده اند.همانطور که می دانید در هر کلاسی دانش آموزان برای ورورد معلم به کلاس برنامه ای دارند عده ای صلوات می فرستند عده ای شعر می خوانند و... اما در کلاس این معلم برای یادگیری پیام های قرآنی و علاقه مند کردن دانش آموزان به آن به هنگام ورود معلم به کلاس در هر زنگ به جای فرستادن صلوات این پیام قرآنی را می خواندند آن هم به مدت ده جلسه یعنی تا پیام قرآنی بعدی این کار را تکرار می کردند.اینگونه شد که دانش آموزان پیام های قرآنی را با شماره سوره یاد می گرفتند و به آن علاقه مند می شدند.
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۳۰ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۳۹
  • مهدی تقی پور حیدری