تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

عمل معلّمی برای معلّمانی که به آن به منزله فرصتی برای اعتلای آموزش و رشد شخصی نظر می کنند، سرشار از تجربه های نادری است که آگاهی از آنان برای دانشجو معلّمان و معلّمان دو خاصیت دارد:
1. آشنایی با تجربه خاص؛
2. کسب انگیزه و اعتماد برای عمل خلّاقانه در موقعیت های واقعی تربیت.
وبلاگ پیش رو، متن مصاحبه کتبی و تصویری از تجربیّات معلّمان حرفه ای، سرآمد و پیشکسوت ایران، بالاخص استان مازندران است
که توسط اینجانب، همکاران و دانشجو معلّمان دانشکده فاطمة الزهراء (س) قائمشهر و دانشکده شهید رجایی بابل وابسته به دانشگاه فرهنگیان در اجرای تکالیف عملکردی واحد درسی " تجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی" تهیه و ثبت شده است. که تلاشی برای شناسایی معلّمان نادر و قدر شناسی از آنان نیز محسوب می شود و پیوندی بین نسل های معلّمان ایجاد می کند.
ضمن سپاس از بازدیدکنندگان محترم، استدعا می شود علاوه بر ارائه نظرات ارزنده خود، در صورت استفاده از متن حق امانت داری را رعایت نموده و با ذکر مأخذ ما را در اعتلای این امر مهم یاری نمایند./ انشاءالله

آخرین نظرات

آینده روشن/ مهدی کافتری/1

مهدی تقی پور حیدری | پنجشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۱۶ ق.ظ
در سال تحصیلی 75-76  مشغول تدریس در پایه پنجم بودم . یکی از دانش آموزان به مصرف سیگار روی آورده بود . این مسئله را با مدیر مدرسه در میان گذاشتم و به این نتیچه رسیدیم که باید ابتدا با والدین کودک صحبت کنیم . خود شخصاَ به خانواده دانش آموز مراجعه کردم و این موضوع را با آنان در میان گذاشتم . به آنها گفتم که زمینه گرایش به مواد مخدر در فرزند شما وجود دارد و به خاطر داشتن دوستان ناباب این مسئله خطرناک تر هم می شود. خانواده اعلام آمادگی کردند تا اقدامات های لازم را انجام دهند.با دانش اموز صحبت کردم و بدون آنکه بگویم که چرا سیگار می کشی!!!  مسولیتی در شورای بهداشت مدرسه به او دادم .و به او  گفتم شما وظیفه داری تا محیط مدرسه را سالم و تمیز نگه داری. دانش آموز هم تلاش زیادی را از خود نشان می داد و به نظافت و بهداشت مدرسه و دانش آموزان توجه می کرد. در این مدت هم خودم را به دانش اموز نزدیک تر کردم و در مورد بهداشت مدرسه با او صحبت می کردم . کم کم بحث بهداشت و سلامت فردی را با او در میان گذاشتم و گفتم که آیا می دانی که علاوه بر بهداشت و نظافت مدرسه ، بهداشت فردی هم اهمیت دارد؟ . به او در مورد مضرات سیگار و مواد مخدر گفتم . از آن به بعد خود دانش آموز هم کنجکاو شده بود و سوالاتی را از من می پرسید و من هم در حد فهم او پاسخ می دادم. طی صحبت هایی که با خانواده داشتم به ان ها گفتم در این مرحله فزرند شما نیاز به تشویق دارد . بعد از چند روز به خانه دانش آموز رفتم و هدیه ای را به عنوان فردی که مسئول پیگیری نظافت و سلامت مدرسه و دانش اموزان است به او دادم . این اقدامات تاثیر مثبتی در او گذاشت و  از دوستان ناباب خود کناره گیری کرد. تلاش اینجانب به همین جا ختم نشد و در دوره راهنمایی و دبیرستان هم ادامه داشت و حتی کاری هم برای او مهیا کردم تا در ایام تابستان به آن مشغول باشد . الان که دارم این تجربه را می نویسم همین دانش آموز شغلی آبرومند دارد و ازدواج کرد و دیگر خبری از مواد مخدر نیست.علی اکبر دیندار . مدیر و معلم مدرسه شهید کوهزاد شهرستان نکا . روستای تازه آباد کلا
  • مهدی تقی پور حیدری

نظرات  (۲)

  • محمدرضا اسماعیل پور
  • تجربه ارائه شده حاوی مطالب مفید و قابل تعمیم در مسائل مشابه است واز این منظر که معلم علاوه بر مسائل تعلیمی به مسائل تربیتی هم توجه داشته قابل توجه است و از دیگر نکات حائز اهمیت در این تجربه که از نقاط مثبت آن می باشد :
    1.همکاری خانواده با معلم و مدرسه
    2. بیان نکردن مساله اعتیاد دانش آموز بطور مستقیم
    3.دادن مسئولیت به دانش آموز تا کم کم مسئله سلامت شخصی دانش آموز را پیش بکشد.
    4.استمرار و مداومت پیگیری معلم مربوطه در این امر
  • آرش جعفری زرندینی
  • (آینده روشن ازمهدی کافتری)این تجربه شما حاوی مطالب مفیدی است به طوری که معلمان ما امروزه با این مشکل(اعتیاد دانش آموز)مواجه میشوند و اینکه چگونه با این دانش آموزان برخورد کنند بسیار مهم می باشد واینکه نباید این دانش آموزان را به حال خود رها کرد. تنها معلمان خلاقی چون آقای دیندار هستند که در این مواقع به جای اینکه به این دانش آموزان سرکوفت بزنند، به او در مدرسه مسئولیتی بدهند تا خود را نشان دهد و برای این کار، او را تشویق کنند و به فکر او باشند تا دانش آموز احساس مهم بودن به او دست بدهد. این کار این معلم دلسوز شایسته تقدیر و ستایش است که توانسته دانش آموزی را از بند اعتیاد رها کند.