تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

عمل معلّمی برای معلّمانی که به آن به منزله فرصتی برای اعتلای آموزش و رشد شخصی نظر می کنند، سرشار از تجربه های نادری است که آگاهی از آنان برای دانشجو معلّمان و معلّمان دو خاصیت دارد:
1. آشنایی با تجربه خاص؛
2. کسب انگیزه و اعتماد برای عمل خلّاقانه در موقعیت های واقعی تربیت.
وبلاگ پیش رو، متن مصاحبه کتبی و تصویری از تجربیّات معلّمان حرفه ای، سرآمد و پیشکسوت ایران، بالاخص استان مازندران است
که توسط اینجانب، همکاران و دانشجو معلّمان دانشکده فاطمة الزهراء (س) قائمشهر و دانشکده شهید رجایی بابل وابسته به دانشگاه فرهنگیان در اجرای تکالیف عملکردی واحد درسی " تجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی" تهیه و ثبت شده است. که تلاشی برای شناسایی معلّمان نادر و قدر شناسی از آنان نیز محسوب می شود و پیوندی بین نسل های معلّمان ایجاد می کند.
ضمن سپاس از بازدیدکنندگان محترم، استدعا می شود علاوه بر ارائه نظرات ارزنده خود، در صورت استفاده از متن حق امانت داری را رعایت نموده و با ذکر مأخذ ما را در اعتلای این امر مهم یاری نمایند./ انشاءالله

آخرین نظرات

از املا کلاس تا املا زندگی/منا عمرانی

مهدی تقی پور حیدری | شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۲۳ ب.ظ
مصاحبه ای با سرکار خانم سردشتی  انجام دادم که تجربه زیر را بیان کردند: خانم سردشتی آموزگار پایه ی اول دبستان غیردولتی شهرستان رامسر است.ایشان 34سال سابقه کار دارد که 30 سال آن را در پایه اول ابتدایی خدمت کرد. تجربه اولی که ذکر کردند مربوط به سال 91 بود که در واقع یک تجربه آموزشی – رفتاری محسوب می شود.از جمله کارها واقداماتی که  خانم سردشتی برای رفع مشکل اختلالات یادگیری بیش فعالی (کم توجهی) یکی از دانش آموزانش انجام داد، تهیه یک دفتر املای معلم بود. ایشان دفتر املای معلم را در اختیار تک تک دانش آموزانش  قرار می داد تا نوشتن املا را در کنار معلم خود تجربه کنند. از آنجایی که دانش آموزان ابتدایی وابستگی بسیاری نسبت به معلم خود دارند از این کار خانم سردشتی بسیار استقبال کردند واز اینکه یک املا را در کنار معلم خود تجربه می کردند بسیار خوشحال بودند. خانم سردشتی این روش را برای دانش آموز خاصش در نظر گرفته بود ولی برای اینکه بین دانش آموزانش تبعیض قائل نشود این طرح را بر روی تمام دانش آموزانش آزمایش کرد تا اینکه نوبت به این دانش آموزی رسید که نسبت به درس املا بی توجه بود وبه گفته خودش حوصله نوشتن املا را نداشت .خانم سردشتی از او خواست که در دفتر املای معلم  ،املایش را بنویسد بعد از اتمام املا ،خانم سردشتی متوجه شدند که این دانش آموز تمام دقت وتوجه خود را به کار گرفت تا حتی یک واژه اشتباه ننویسد و معلم خود را خوشحال کند. ایشان ابتدا دستی برسر دانش آموزش کشید ،به او لبخندی زد واو را تشویق کرد، سپس از او خواست که از این به بعد در دفتر املای خودش نیز به همین شیوه بدون غلط و با تمام دقت وتوجه بنویسد.خانم سردشتی در پایان املا از دانش آموزش خواست که نقاشی بکشد و آن را رنگ کند و در قسمت پایین تر جملات بسیار زیبا وآموزنده ای برای دانش آموزان و والدین آنها می نوشت واز قبل از دانش آموزانش می پرسید که قصد دارید در آینده چه کاره شوید؟ وخانم سردشتی با همان نام و همان شغل دانش آموزانش را صدا می کرد ودر واقع آرزوهای دانش آموزانش را دست یافتنی جلوه می داد وهمچنین با این کار انگیزه و اعتماد به نفس آنان را افزایش می داد، ایشان سپس دفتر املا خود را در اختیار دانش آموزان قرار می داد تا والدینشان نیز جملاتی به صورت کاملا دلخواه در پایان املا بنویسند.بنابراین خانم سردشتی با تهیه یک دفتر املای معلم توانست  سطح املای یک دانش آموز را از نیاز به تلاش بیشتر به بسیار خوب تبدیل کند یعنی دانش آموزی که در دفتر خود تمام کلمات را غلط می نوشت در این دفتراملا ی معلم بدون کوچکترین اشتباهی املایش را نوشت.از آن پس این دانش آموز سعی کرد با بالاترین تمرکز و با بهترین خط نیز در دفتر املای خود بنویسد.خانم سردشتی موفقیت وپیشرفت این دانش آموز را درگرو تشویق و محبت  کردن به او می دانست.در پایان مصاحبه خانم سردشتی ذکر کرد از اینکه  توانست یکی از دانش آموزانش را به درس املا علاقه مند کند و انگیزه واعتماد  به نفس دانش آموزش را بالا ببرد بسیار خوشحال وخرسند است.                                                                                                                                                                                                                                  با تشکر
  • مهدی تقی پور حیدری