تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

عمل معلّمی برای معلّمانی که به آن به منزله فرصتی برای اعتلای آموزش و رشد شخصی نظر می کنند، سرشار از تجربه های نادری است که آگاهی از آنان برای دانشجو معلّمان و معلّمان دو خاصیت دارد:
1. آشنایی با تجربه خاص؛
2. کسب انگیزه و اعتماد برای عمل خلّاقانه در موقعیت های واقعی تربیت.
وبلاگ پیش رو، متن مصاحبه کتبی و تصویری از تجربیّات معلّمان حرفه ای، سرآمد و پیشکسوت ایران، بالاخص استان مازندران است
که توسط اینجانب، همکاران و دانشجو معلّمان دانشکده فاطمة الزهراء (س) قائمشهر و دانشکده شهید رجایی بابل وابسته به دانشگاه فرهنگیان در اجرای تکالیف عملکردی واحد درسی " تجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی" تهیه و ثبت شده است. که تلاشی برای شناسایی معلّمان نادر و قدر شناسی از آنان نیز محسوب می شود و پیوندی بین نسل های معلّمان ایجاد می کند.
ضمن سپاس از بازدیدکنندگان محترم، استدعا می شود علاوه بر ارائه نظرات ارزنده خود، در صورت استفاده از متن حق امانت داری را رعایت نموده و با ذکر مأخذ ما را در اعتلای این امر مهم یاری نمایند./ انشاءالله

آخرین نظرات

دریا و فواید آن/فائزه اشکور دلیلی

مهدی تقی پور حیدری | جمعه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۴۴ ب.ظ
چند روز پیش به مدرسه ای رفتم و با یکی از معلمان آن مدرسه مصاحبه ای کردم،آقای ارسلان اشکور دلیلی آموزگار دبستان شهید بهادر میرچی نشتارود که مربوط به یکی از مناطق آموزش و پرورش شهرستان تنکابن می باشد،با 28 سال سابقه ی کار و به مدت 16 سال با تدریس در پایه ی چهارم مشغول به کار هستند. همه ساعات درس برای یک معلم پر از خاطره است.مطلبی آموزشی را که ایشان برایم توضیح دادند از کتاب مطالعات اجتماعی از قسمت جغرافیا مربوط به فصل دریا ها و اهمیت آنها بود.در آن روز به جای اینکه موضوع درس را روی تخته بنویسم و از بچه ها نظرخواهی کنم،همین که وارد کلاس شدم چون مدرسه ی ما در کنار دریای خزر واقع شده از دانش آموزان خواستم که با کتاب مطالعات اجتماعی خود به اتفاق هم به کنار دریا برویم.وقتی که به ساحل رسیدیم به آنها گفتم که خوب به دریا نگاه کنند و فکر کنند و با هم مشورت کرده و سپس بگویند دریاها چگونه تشکیل می شوند؟چه فوایدی دارند؟ و از این قبیل سوالات. پس از اتمام وقت چندین  نفر نظرات خود را اینگونه بیان کردند،یکی گفت:ازجمع شدن آب رودها در گودال های بزرگ دریا به وجود می آید.بعدی گفت:از دریاها شن ،ماسه و... برداشت میشود.دیگری گفت:صیادان انواع ماهی ها را از دریا صید میکنند.و به همین ترتیب بیشتر دانش آموزان نظرات خود را بیان کردند. سپس از دانش آموزان تشکر کردم و گفتم که نظرات خوب و جالبی را ارائه دادید.در ادامه خودم توضیح دادم که از دریاها انواع انرزی ها مانند نفت،گاز،نمک و... برداشت می شود.دریاها در تغییر آب و هوا و ایجاد رطوبت و بارش برف و باران و... نقش مهمی دارند و توضیحات بیشتری درمورد درس تا دانش آموزان بهتر مفهوم درس مورد نظر را متوجه شوند. هدف از این کار این بود که دانش آموزان از نزدیک دریا را که یکی از نعمات مهم و زیبای خداوند است را مشاهده کنند و با فواید آن آشنا شوند و به قدرت خداوند پی ببرند و این را بدانند که ما در برابر همه یچیزها و پدیده هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است مسوول هستیم.پس سعی کنیم که مسئولیت های خود را دربرابر طبیعت و دریاها و هر چیز دیگر به خوبی انجام دهیم.زیرا این ها سرمایه های ملی ما هستند و ما باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم و از آنها درست استفاده کنیم.  تاثیری که دیدن در یاد گرفتن چیزی دارد،شنیدن یا خواندن ندارد و دیدن یک چیز از نزدیک به فهم بهتر آن مطلب کمک خواهد کرد.پس لازم است گاهی اوقات کلاس را از حالت تکراری خود خارج کرده و تغییری در شیوه ی تدریس خود ایجاد کنیم و وقتی موقعیت مناسبی را یافتیم از آن برای تدریس خود استفاده کنیم تا کلاس درس متنوع تر و جذاب تری را داشته باشیم.
  • مهدی تقی پور حیدری