تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

عمل معلّمی برای معلّمانی که به آن به منزله فرصتی برای اعتلای آموزش و رشد شخصی نظر می کنند، سرشار از تجربه های نادری است که آگاهی از آنان برای دانشجو معلّمان و معلّمان دو خاصیت دارد:
1. آشنایی با تجربه خاص؛
2. کسب انگیزه و اعتماد برای عمل خلّاقانه در موقعیت های واقعی تربیت.
وبلاگ پیش رو، متن مصاحبه کتبی و تصویری از تجربیّات معلّمان حرفه ای، سرآمد و پیشکسوت ایران، بالاخص استان مازندران است
که توسط اینجانب، همکاران و دانشجو معلّمان دانشکده فاطمة الزهراء (س) قائمشهر و دانشکده شهید رجایی بابل وابسته به دانشگاه فرهنگیان در اجرای تکالیف عملکردی واحد درسی " تجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی" تهیه و ثبت شده است. که تلاشی برای شناسایی معلّمان نادر و قدر شناسی از آنان نیز محسوب می شود و پیوندی بین نسل های معلّمان ایجاد می کند.
ضمن سپاس از بازدیدکنندگان محترم، استدعا می شود علاوه بر ارائه نظرات ارزنده خود، در صورت استفاده از متن حق امانت داری را رعایت نموده و با ذکر مأخذ ما را در اعتلای این امر مهم یاری نمایند./ انشاءالله

آخرین نظرات

بازی با اعداد / محمدرضا اسماعیل پور / 1

مهدی تقی پور حیدری | جمعه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱ ق.ظ
به نام خداوند لوح و قلم                        حقیقت نگار وجود و عدم تجربه ای از: مریم معصومی – آموزگار دبستان شهید حق پرست – با 18 سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی  از شهرستان قائمشهریکی از تجربه های امسال من در رابطه با یادگیری موثر در خصوص مبحث اعداد زوج و فرد از ریاضیات پایه دوم ابتدایی برای دانش آموزان این پایه،این چنین بود که پس از تدریس این مبحث وطی امتحان وارزشیابی که از دانش آموزان به عمل آمد،نتایج حاکی از این بود که عده ای از دانش آموزان این درس را به خوبی فرا نگرفته اندودراین درس با مشکل روبرو هستند،پس تصمیم گرفتم که با روش دیگری بصورت بازی با اعداد زوج و فرد دوباره این درس را تدریس کنم. در ابتدا از دانش آموزان خواستم که به اتفاق هم به حیاط مدرسه برویم و پس از توضیحات مختصر در مورد کلیات این مبحث، بازی با اعداد را برای آنها تشریح کرده وبا هم آن را اجرا کردیم،بدین ترتیب که از دانش آموزان خواستم در محوطه حیاط پراکنده شوند ومن اسم هر عددی را که صدا زدم،دانش آموزان باهم تا میتوانند به اندازه همان عدد دسته هایی را تشکیل دهند وکسانی که در هیچ یک از این دسته ها جای نمی گرفتند،می سوختند وعددفرد بودند وکسانی که دسته های آنها تکمیل شده بود،برنده بازی وعدد زوج ما بودند.این بازی را با اعداد مختلف ادامه دادم تا اینکه به عدد دو رسیدم وبا تعداد مختلفی از دانش آموزان این این روش را اجرا کردم،ابتدا تعداد را ده نفر کردم و عدد دو را صدا زدم تا بچه ها دسته 2 نفره تشکیل دهند،بچه ها 5 دسته درست کردند،از آنها پرسیدم،آیا کسی بیرون از گروه مانده؟آنها به گروه های خود نگاه کردند و پاسخ دادند:خیر،پس به آنها گفتم شما همگی اعداد زوج هستیدوسپس به تعداد دانش آموزان 7 نفر اضافه کردم،دوباره آنها پراکنده شدند و من بار دیگر عدد 2 را صدا زدم تا آنها دسته های خود را تشکیل دهند،8 گروه دونفره تشکیل شد و یک نفر از دسته ها جا ماند،رو به سوی دانش آموزان کردم و چنین گفتم:آیا کسی هست که در دسته های شما جای نگرفته باشد؟ یکی از بچه ها گفت:من تنها مانده ام،بچه ها همه به او گفتند،او سوخته است یعنی عدد فرد است.به همین منوال این کار را با اعداد مختلف انجام دادم تا دانش آموزان خودشان توانایی تشخیص اعداد زوج و فرد را پیدا کنند ودر پایان نتایج حاکی از این بود که این امر با این روش ابتکاری محقق شده است و بدین ترتیب بود که دانش آموزان به مفهوم زوج و فرد بودن اعداد پی بردند.                                                                                               [ ومن اللّه توفیق ]
  • مهدی تقی پور حیدری