مشکل زهرا/سپیده صنعتی اهنگر
مهدی تقی پور حیدری | شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۱۸ ب.ظ
«امیدوارم تمام معلم های
ابتدایی بتوانند در ریشه یابی مشکلات دانش اموزان خود بپردازند چرا که دانش اموز
بخصوص در مقطع ابتدایی توانایی بسیار بالایی برای پیشرفت دارد»
این سطرها،بخشی از مصاحبه لذت بخش من با معلم گرانقدر،خانم
درویش زاده که در زمان بسیار کوتاهی به من درس شیرین معلمی اموخت.
خانم
درویش زاده از مشکل زهرا،دانش اموز با استعداد خود،سخن گفت که اکنون به مرور این
سخنان می پردازیم.
من در یکی از روستاهای فریدونکنار مشغول تدریس بودم.در پایه
دوم دانش اموزی داشتم به نام زهرا. اوایل کارم مشاهده کردم که زهرا هنگام نوشتن،بخشی
از کلمات متن را جا می گذارد یا در تطبیق شکل گفتار با نوشتار دچار مشکل است .مشاهده
کردم که وقتی زهرا در جلو کلاس مینشیند مشکلش کمتر می گرددو وقتی به عقب کلاس می
رود مشکلش بیشتر می شود تصمیم گرفتم پیگیر علت این رفتار گردم.با اتفاقاتی که در
کلاس روی داد حدس زدم که شاید زهرا مشکل شنوایی دارد.وقتی از مادرش در این باره
پرسیدم گفت:بله مشکل زهرا ناشی از عفونت گوشی است که در کودکی دچارش شده است بعد
از این صحبت فعالیت من شکل جدی تری به خود گرفت.زهرا را به متخصص ارجاع دادیم.نظر
پزشک این بود که چون مدت زیادی از زمان اسیب گوش گذشته چاره جز استفاده از سمعک
وجود ندارد.
چاره چه بود؟ با توجه به محیط زندگی و فرهنگ موجود،اگر زهرا
از لحاظ روحی و روانی اسیب میدید چکار باید کرد؟
... با متخصصین صحبت کردم و مادر زهرا،که همکاری بسیار خوبی
با من داشت،فرزندش را به جلسات روانشناسی میبرد و من ...زهرا را در نقطه نزدیک خود
نشاندم تا حس امنیت و ارامش را با این نازنین منتقل کنم.
با
همکاری و هماهنگی توانستیم مشکل زهرا عزیز را حل کنیم بطوری که زهرا در پایان سال
تحصیلی جز بهترین دانش اموزان مدرسه گردید.
- ۹۵/۰۲/۰۴