تدریس مکعب ها در ریاضی توأم با تجسّم ذهنی، تصویری و عملی / سید حسن میکائیلی
سید حسن میکائیلی کچپی، با 3 سال سابقه معلمی در مقطع ابتدایی پایه ششم در مدرسه شهید سید محمّد حسینی لسفیجان شهرستان: نور - شهر چمستان؛
در تدریس سطح و حجم مکعّب و مکعّب مستطیل، بیشتر دانشآموزان در یاگیری آن مشکل دارند. برای اینکه دانشآموزان آن را به خوبی یاد بگیرند، بهتر است از فعالیتهای مجسّم(عملی) و همچنین برای تکمیل فرایند یادگیری از فعالیتهای نیمه مجسّم(تصویری) و مجرّد(ذهنی) استفادهکنیم.
قبل از شروع تدریس:
_ برای ایجاد انگیزه موسیقی شادی در کلاس پخش کردم ؛
_ چند دقیقهای با دانشآموزان نرمش انجام دادیم؛
_ همچنین با بیان خاطرهی شاد، دانشآموزان را مهیای تدریس کردم.
تدریس خود را با بیان سوال شروع کردم؛ حجم و سطح کلاس را چگونه به دست میآوریم؟ دانشآموزان به اندازهی دانستهها و توانایی خودشان به سوال پاسخ دادند.
_ دانشآموزان برای انجام فعالیت عملی به صورت گروهی نشستند؛
_ وسایل مورد نیاز(مقوای شطرنجی، قیچی، چسب و ...) را آماده کردند.
_ با راهنمایی بنده شروع به درست کردن مکعّب و مکعّب مستطیل کردند. در حین ساختن مکعّب و مکعّب مستطیل متوجّه شدند که مکعّب از چند مربّع و مکعّب مستطیل از چند مستطیل تشکیل شده است و چگونه میتوان سطح و حجم آنها را به دست آورد. در پایان فعالیت عملی، گروهها مساحت و حجم مکعّب و مکعّب مستطیلی که خودشان ساخته بودند را به دست آوردند.
_ در ادامهی فعالیت عملی، کلاسها و اتاقهایی از مدرسه را برای هر گروه مشخّص کردم. تا هر گروه با استفاده از متری که سر گروه با خود داشت، مساحت و حجم اتاقهای خواسته شده را به دست آورند. گروهها به خوبی توانستند مساحت و حجم اتاقهای خواسته شده را به دست آورند.
_ برای تثبیت یادگیری از فعالیتهای نیمه مجسّم(تصویری) استفاده کردم. با استفاده از محتوای آموزشی(پاورپوینت) تدریس خود را ادامه دادم. در پاورپوینت چگونگی ساخت مکعّب و مکعّب مستطیل و شیوهی به دست آوردن سطح و حجم آنها را به صورت تصویری به نمایش گذاشتم.
در پایان کار از دانشآموزان خواستم تا فعالیت و کار درکلاس مربوط به مبحث سطح و حجم مکعّب و مکعّب مستطیل را انجام دهند. با بررسیهایی که انجام دادم، متوجه شدم بیشتر دانشآموزان فعالیت و کار درکلاس کتاب درسی را به درستی انجام دادند.