تدریس آیة الکرسی به شیوه ای ساده / فاطمه پرسته
تجربه ای از خانم سلیمه محمدی با8سال سابقه آموزگاری
خانم محمدی بیشتر سابقه شان را به تدریس در پایه سوم ابتدایی اختصاص دادند.
از آنجا که در پایه سوم دبستان ، دانش آموزان موظفند، آیه الکرسی را حفظ کنند، اما طولانی بودن عبارات آن، این عمل حفظ کردن را برایشان قدری سخت نموده بود. علاوه بر همه این موارد اهمیت آیه الکرسی و خیر و برکات معنوی آن و سفارش مکرر بزرگان و معصومین در این باره، موجب شده بود که معلم به حفظ شدن این آیات توسط دانش آموزان توجه مضاعفی نشان دهد. شیوه اولیه ای که معلم در این زمینه بکار گرفت از این قرار بود که وقتی موعد آن فرا می رسید، از دانش آموزان می خواستند که به یکباره و با تکرار و تمرین فراوان درطی چند روز متوالی آن را حفظ کنند. اما دانش آموزان با وجود ممارست و سعی فراوان، در این زمینه اظهار ناتوانی می کردند وآنچنان که باید وشاید این اقدام به نتیجه نمی رسید و خانم معلم نیز در این زمینه از نتایج کارش ناراضی بود.
به همین سبب تصمیم گرفتند که برای حل این مشکل چاره ای بیاندیشند. اقدامی که در این باب صورت گرفت از این قرار بود که ایشان عبارات تقریبا طولانی آیةالکرسی را به چند بخش تقسیم کرده و از بچه ها می خواهد که هردفعه قسمت کوچکی از آن را حفظ کنند. بدین گونه که مثلا عبارت "الله لا اله الا هوالحی القیوم"را روی تخته کلاس نوشته و دانش آموزان هرروز صبح که به کلاس می آمدند پس از سلام واحوالپرسی اولیه وقبل از شروع کلاس همگی این عبارت را باهم می خواندند.2 الی3روز به تکرار این عمل سپری می شد تا عبارت مورد نظر به نحو احسن در حافظه همه دانش آموزان اعم از تندآموز ودیرآموز جای بگیرد. بعد از موفقیت در یک مرحله ، معلم عبارت بعدی را معرفی کرده وبچه ها موظف بودند علاوه بر تکرار عبارت جدید عبارات قبلی رانیزبه خاطر بیاورند.
این عمل نه تنها حفظ شدن آیات را بسیار آسان کرد،بلکه بسیار جذاب ونتیجه بخش بودو معلم پس از اجرای این روش توانست به رضایت قابل توجهی از خود در باب حل این مسئله برسد. باشد که همه بتوانیم از این تجربه گرانقدر درس گرفته و آن را توشه راه خود در روزهای آینده معلمیمان داشته باشیم.
انشاا.....
- ۹۵/۱۰/۱۷