تنبیه کارساز نیست/فاطمه کلوانی/اقای احمد حسین زاده
مهدی تقی پور حیدری | جمعه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۳۵ ق.ظ
اقای
احمد حسین زاد با 9 سابقه ی تدریس و 20سال سابقه ی مدیریت مدرسه ابتدایی
یک
تجربه از تدریس در مقطع 5 ابتدایی را برایم بیان کردند:
در ان
سال یک دانش اموز به نام عباس که کلاس پنجم بود داشتم. او کودکی ریز نقش و شلوغ
بود و پدرش دامداری داشت او که بیشتر اوقات تکالیفش را انجام نمی داد و در درس
خواندن کم کاری می کرد. من برای کمک به او راه های مختلفی را پیش گرفتم و همواره
برای هر درسش که کاری می کرد اورا تشویق و به او هدیه می دادم این کار را ادامه
دادم تا جایی که نه تنها این روش بلکه روش های دیگر نیز هیچکدام نتیجه ای نداد و
تنها راه باقی مانده برایم تنبیه بدنی بود. روزی او را به دفتر فراخواندم و علت را
از او جویا شدم ولی او سکوت کرد به او گفتم دست خود را جلو بیاور و به پشت دست او
با خط کش دو ضربه زدم. او که مرا اق مدیر می خواند گفت:
اق
مدیر این دوتا به من مزه داد. من به او گفتم وقتی فردا درست را بخوانی بیشتر به تو
مزه می دهد.
فردا
شد و او نزد من امد و گفت: اق مدیر دوتا پشت دست من بزن... من که تعجب کرده بودم
علت این کار را خواستم. او گفت: من درس را اماده نیستم و امدم جلو جلو تنبیه شوم.
در انجا بود که من متوجه شدم تنبیه بدنی کارساز نیست و تنها راه باقی مانده دوستی
با اوست.
دوهفته
بعد؛ در کلاس او را به جلو فرا خواندم او گفت من اماده نیستم.
من
گفتم: اشکالی ندارد من می خواهم توجلو بیایی و کمک حال من باشی. بعد مدتی او متوجه
شد که این کم کاری به خودش ضربه می زند و به من قول داد درسش را بخواند و از من
راه حل خواست و علت کم کاری خود را کمک به پدر در کار دامداری بیان کرد.
من به
او گفتم: بهتر است یک برنامه ریزی خوب
انجام دهیم. تو بعد مدرسه که به خانه رسیدی 10 دقیقه استراحت کن و بعد به گاوها
برس و بعد حداقل یک ساعت را درس بخوان و اونیز این برنامه را قبول و شروع به اجرای
ان کرد.
حدودا
یک ماه گذشت؛ عباس هر روز درسخوان تر شد و رفتار پر خاشکری خود را رها کرد و جزو
بهترین های کلاس من شد.
من از این مسئله درس گرفتم که باید همواره در حل
مشکلات صبور،ارام و نیز با محبت باشم.
- ۹۵/۰۲/۰۳