تلفیق موسیقی همراه با متن شعر فارسی و دروس دیگر + سجاد خجالتی / *هانیه کیاحسینی*
مهدی تقی پور حیدری | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۰۸ ب.ظ
به نام خدایی که در این نزدیکیست ... تجربه ای از سرکار خانم زهرا نجفیآموزگاری با هشت سال سابقه ی تدریس در مقاطع ابتداییسال 1393/دبستان سروش (تنکابن)پایه ی پنجم پسرانه (30نفره)زنگ فارسی/ساعت چهارم
زنگ فارسی همیشه با این مشکل مواجه بودم که چه کاری انجام
بدهم تا بچه ها ضمیر ناخودآگاه خود را
آزاد کنند و خیلی راحت شعرها را بیان و حفظ کنند.
در ابتدا یک دور شعر را با آهنگ و لحنی شیوا خواندم تا
بچه ها جذب شوند و به درخواست بچه ها شعر را دوباره تکرار کردم.
دانش آموزی بودکه همیشه خجالت می کشید و دلش نمی خواست
در جمع حاضر شود. با مهربانی به او گفتم که شعر را بخواند چون ایمان داشتم که صدای
زیبایی دارد او ترسید و نخواست اینکار را کند اما با دادن قوت قلب من قبول کرد.
قبل از خواندن سجاد به بچه ها گفتم که با مداد روی میز ضرب و آهنگ بگیرند تا تناژ
و تن ملایمی از شعر بلند شود و اشتیاق آنان نیز بیشتر شود زیرا بچه ها هم به تبع
عاشق اینکارها هستند. سجاد خجالتی شعر را خواند و بچه ها ریتم را با مداد روی میز
زدند و آهنگ آرامش بخشی کل فضای کلاس پیچید.
بچه ها خیلی خوششان آمد و راحت تر یاد گرفتند و سجاد هم
اعتماد به نفس پیدا کرد من این اعتقاد را به استعداد او داشتم اما باور این امر
برای خودش سخت بود چون قدم برداشتن به سوی پیشرفت کمی مشکل است و نیاز به بسترسازی
دارد.
خلاصه کلاسم طوری شد که بچه های دیگر هم می خواستند جای
سجاد را بگیرند و با استفاده از گروه بندی و داوطلبین در جلسات بعدی هم این کار را
تکرار کردیم.
درنهایت به این نتیجه رسیدم که با تلفیق شعر و موسیقی
می توانیم اعتماد به نفس بچه ها را بالا ببریم و مطالب را به سهولت در حافظه ی
آنان حک کنیم و باز آفرینی و بازپردازش مطالب برای بچه ها راحت تر باشد و در خیلی
درس های دیگر همانند هدیه های آسمان برای آموزش محارم و نامحرم ها که تفهیم آن به
بچه ها کمی مشکل است از شعر و موسیقی استفاده کنیم. و من الله توفیق
- ۹۵/۰۱/۳۱