تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

Experience of Professional Teachers

تجربه معلّمان حرفه ای

عمل معلّمی برای معلّمانی که به آن به منزله فرصتی برای اعتلای آموزش و رشد شخصی نظر می کنند، سرشار از تجربه های نادری است که آگاهی از آنان برای دانشجو معلّمان و معلّمان دو خاصیت دارد:
1. آشنایی با تجربه خاص؛
2. کسب انگیزه و اعتماد برای عمل خلّاقانه در موقعیت های واقعی تربیت.
وبلاگ پیش رو، متن مصاحبه کتبی و تصویری از تجربیّات معلّمان حرفه ای، سرآمد و پیشکسوت ایران، بالاخص استان مازندران است
که توسط اینجانب، همکاران و دانشجو معلّمان دانشکده فاطمة الزهراء (س) قائمشهر و دانشکده شهید رجایی بابل وابسته به دانشگاه فرهنگیان در اجرای تکالیف عملکردی واحد درسی " تجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی" تهیه و ثبت شده است. که تلاشی برای شناسایی معلّمان نادر و قدر شناسی از آنان نیز محسوب می شود و پیوندی بین نسل های معلّمان ایجاد می کند.
ضمن سپاس از بازدیدکنندگان محترم، استدعا می شود علاوه بر ارائه نظرات ارزنده خود، در صورت استفاده از متن حق امانت داری را رعایت نموده و با ذکر مأخذ ما را در اعتلای این امر مهم یاری نمایند./ انشاءالله

آخرین نظرات

معجزه ی محبت / سیده فاطمه مختاری

مهدی تقی پور حیدری | جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵، ۰۲:۳۰ ب.ظ

   من سید علی عبداللهی هستم 24سال سابقه ی کار دارم. خاطره ایی که می خواهم خدمت شما تعریف کنم بر می گردد به سال های 84-85. من در آن زمان معلم راهنما بودم. به یکی از مدارس روستایی رفتم. وارد کلاس درس پایه ی چهارم شدم. معلم کلاس ادعا می کرد یکی از دانش آموزانش نه می تواند بخواند , نه می تواند بنویسد و نه در هیچ یک از کارهای کلاسی مشارکت می کند.

   در همان دقایق اولیه کلاس درس ,کمی با معلم صحبت کردیم و ویژگی های شناختی ,اخلاقی و اجتماعی آن دانش آموز را رصد کردیم. برداشت شخصی من براین بود که این دانش آموز بیشتر دچار طلاق عاطفی در کلاس شده است.یعنی کمتر مورد توجه معلم و دیگر دانش آموزان و حتی مدیر مدرسه و چه بسا که مورد بی توجهی والدین قرار می گیرد. چون پدر و مادر او کمی باهم مشکل داشتند. لذا از معلم اجازه گرفتیم و خواستیم که چند بازی سر کلاس درس انجام دهیم و این دانش آموز را پای کار بیاوریم. ببینیم آیا واقعا در شرایطی که دانش آموز مورد توجه قرار می گیرد آیا در کیفیت یادگیری او اثر می کند؟! یا نه واقعا بی توجه است؟!

   از قضا ما از دو سه دانش آموز خواستیم یک فعالیت و بازی را انجام بدهند. خیلی سریع از آن دانش آموزان گذر کردیم تا به این دانش آموز مورد نظر خودمان رسیدیم. همان که معلم ادعا می کرد  این دانش آموز مشکلات عدیده ای دارد. به هر حال از این دانش آموز خواستیم  به جلوی کلاس بیاید و کتاب فارسی را باز کند و بخواند البته بعد از اجرای بازی که 4تا 5 دقیقه ای در کلاس طول کشید. دیدیم این دانش آموز خیلی قشنگ, سلیس و روان طی 5دقیقه ای که به او زمان دادیم متن را قرائت کرد. و ما از دانش آموزان خواستیم به اتفاق معلم که این دانش آموز را مورد تشویق قرار بدهند. وقتی تشویق اتفاق افتاد من احساس کردم واقعا این دانش آموز دیگر در کلاس نیست. انگار در حال پرواز کردن است. یک حس عجیبی به او دست داد. متعجب بود که کسانی هستند  او را تشویق کنند و کسی هست که از دانش آموزان خواست تا او را مورد محبت خود قرار دهند.

   از این قسمت به بعد , من توجه بیشتری به این دانش آموز کردم و می خواستم نوشتن او را ببینم. به او گفتم : " میتونم ازت بخوام که حالا کتاب رو ببندی و بزاری روی میزت وحالا هرچیزی که توی  ذهنت موند از چیزی که خوندی رو روی تخته واسم بنویسی؟"شاید باور نکنید. دقیقا دو جمله ی کامل که 25یا26کلمه بود را نوشت حتی بدون یک غلط املایی. من فقط به او گفتم یک بار به نوشت ات توجه کن  وببین .... . تا گفتم (ببین) گفت:" اجازه فهمیدم" دو کلمه را جابه جا نوشته بود که همان ها را پاک کرد و درست نوشت. و اینجا بود که من به دانش آموزان گفتم چقدر امروز خوشحالم از اینکه وارد کلاس درسی شدم که چنین دانش آموزان فعال و زرنگی دارد. در اینجا بود که واقعا شادابی عجیبی در دل دانش آموز به وجود آمد.

   بازی بعدی را انجام دادم و سوال بعدی من این بود: چه کسی می تواند یک جمله بگوید ,5کلمه داشته باشد و هرکلمه با حرف (ب) شروع شود. باور کنید اولین دانش آموزی که بعد از سه چهار دقیقه زمان جواب داد همین دانش آموز بود. طوری شده بود که معلم گفت آقای عبداللهی معجزه ایی اتفاق افتاده. چطورشد که همین دانش آموز تا دیروز اصلا حرفی نمی زد!! من گفتم :" از محبت خارها گل می شود. "که بعدها این را تبدیل به یک مقاله کردم که چگونه می توان با محبت معجزه ایی را در کلاس به وجود آورد. 

  • مهدی تقی پور حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی